Selamat Merantau !

IMG_7135

Assalamualaikum .

Sekarang , sudah tiba masanya budak lepasan SPM tempuh alam 18 tahun yang sebenar . HAHA Welcome to the club , guys! Maka , aku teramat laa teruja bila tahu ke mana mereka bertebaran untuk sambung pengajian . Ada yang pergi matrikulasi , universiti , kolej , tingkatan 6 dan ada yang masih bekerja πŸ™‚ Begini sebenarnya , semua tu adalah rezeki masing-masing .Β 

Jangan main sedih-sedih la kalau tak dapat upu Β ( macam aku ==’ ) atau apa-apa yang kita impikan . Rileks laa . Yakinlah dengan janji Allah dan rezeki-Nya . Yang penting kita dah merancang dan berdoa . Soal dapat ke tak tu , lain punya cerita . Aku pun, kalau tak ada orang yang bagi motivasi dan sokongan ( seperti Mama , Ayah dan adik-beradik ) aku pun hilang arah juga . Ye laa . Setakat baru habis SPM , tahu apa laa sangatkan πŸ˜€ Banyak lagi yang perlu dipelajari sebenarnya . hehe .

Jadi , perkara yang kita kena sedia untuk hidup sekarang adalah :

1. Jadi orang kena realistik . Mahu tau laa apa yang diri nih sesuai dan boleh bawak . Senang kata , kenal diri sendiri . Cerita kalau nak gempak aje tapi tak minat atau tak boleh bawak , tak jadi juga . haha . Dan kalau da dapat yang gempak pulak , jangan mengalah sebelum cuba . Kasi cuba dulu la , baru boleh komen . hehe .

2. No perasaan jiwang-geli-geleman . hewhew . Abangah kata , “Masa belajar , belajar betul-betul . Jangan dok penuhkan otak dengan benda lain . Pakwe-pakwe tu buang jauh-jauh dulu ” . haha . Macam lawak je . Erk , Mama kata dia sayang adik-adik dia , sebab tu ingatkan benda tu banyak kali . Rasanya lebih 88 kali da dengar skrip tu . haha πŸ˜›

3. Mind-set kena power la . Jelas , lepas nih aku nak jadi apa . Nak kerja apa . Nak sambung mana . Segala yang sewaktu dengannya gitu . Supaya bila belajar nanti ada semangat yang tahap nak pergi perang . Belajarkan kira jihad jugak kannn , sebab tu tak boleh main-main lagi . Amik serius sikit ! heee

4. Waktu tengah sambung belajar nanti , rajin-rajin laa join usrah ke majlis ilmu ke .. macam kat sekolah dulu la . Supaya tak hanyut terus terbabas gitu . Kira kalau nak diri selamat , kena laa join jemaah . Supaya ada yang mengingatkan kita tatkala lupa diri. hehe . Itu pesanan Kak Dila , Kak Shieda , Kak Wan dengan Cikgu Megat πŸ™‚

5. Pandai berkawan gitu . Jangan menilai orang kalau tak suka dinilai . Senang kan . haha . Kawan dengan semua orang , tapi ikut apa yang baik , buang apa yang buruk . Kitakan Allah dah anugerahkan akal fikiran untuk digunakan , maka guna laa sebaik-baiknya ^^

6. Berdiri di atas kaki sendiri . Berdikari macam biasa . Pandai urus diri . Bijak bawa diri . Erkk tambah sikit , pandai setel masalah sendiri dan kawal emosi . hehe .

Lain-lain , macam duduk hostel je kot . haha πŸ˜€ Mudah nak faham , kita yang mencorak kehidupan kita sendiri . Tapi, Allah yang mengizinkan dan tentukan apa yang terbaik untuk kita . Tugas kita , taat , usaha , doa dan tawakal . Selebihnya , mau topup dengan amal-amal la.. hehe .

Di kesempatan ini , aku nak ucap tahniah kat member semua sebab dah ada hala tuju masing-masing . Tak kesah laa course apa atau buat apa sekarang , asal korang sambung belajar . Itu pun dah syukur rahmat πŸ™‚ Buat yang masih tertanya nak ke mana , mungkin Allah tangguhkan sementara waktu untuk gantikan yang lebih baik untuk kalian ^^ Jangan gelabah ok . Bukan ambilan pertama , mungkin kedua atau ketiga . Siapa tahu kan?

Semoga Allah permudahkan segala urusan dan beri kejayaan untuk kita semua di dunia dan di akhirat kelak . Insya Allah . Amin πŸ™‚

x

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s