Trip Semester Break 1

Assalamualaikum?

Hi ๐Ÿ™‚

Cuti pertengahan sem nih banyak berjalan sebenarnya dari duduk rumah. Kali nih, trip pergi menghantar rombongan pengantin lelaki ke Penang. Pengantin tu sepupu aku, abang sepupu.

Oleh kerana pergi ke Penang, habis hantar pengantin, kitorang jalan Penang jap lepas tu gerak balik Perak. Kuala Kangsar, kampung ayah. Jumpa opah, cari makanan sedap kat Taiping, pastu ronda-ronda kawasan istana.

Aktiviti wajib : Mandi sungai sampai kecut urat sarafย 

Untuk pertama kali, keluarga Aunty Min join sekaki, memang meriah amat laa. Riuh rendah dengan perangai memasing yang masih keanak-anakkan. Hehehe. Aku pun ikut terjebak senget jugak.

Apa yang best bila aku pergi makan kat Taiping. Medan selera padang sarkas, Jalan kota, Taiping. Serius harga dia sangat ekonomi. Rasa makanan kat situ pun tak mengecewakan! Hahaha.

Menu wajib : ABC dengan Yong Taufu.

Serius tersandar kekenyangan. Hahaha harga pun nice weh. Tak laa mahal sangat. Biasa-biasa je.

Tempat wajib pergi : Istana kat KK

Jenjalan kat istana Bukit Chandan kalau tak silap aku. Yang ada istana kuning, dengan masjid Ubudiah tu. Cantik weh. Klasik, cantik dan bergaya gitu. Acah-acah trademark iklan je.

Malam kitorang jalan tengok lampu kat kawasan istana, siang tengok kawasan istana sambil amik-amik gambar macam tak pernah sampai situ walhal setiap kali balik kampung, tour kawasan istana dah jadi aktiviti wajib kitorang huhuhu

Next, singgah kat lembah. Area tepi sungai perak. Kat situ banyak jual barang kraftangan. Ko nampak je macam tak berminat, bila dah tengok, sentuh… mula laa berkenan kat hati. Aku sangkut dengan beg rotan kot.

Entah bila nak pakai beg tu pun tatau laa. Adik aku cakap kalau bawak pergi kuliah, orang kata apa pulak nanti hahaha. Acah tak sesuai bawak beg rotan, seluar jeans, baju lab coat.

Malas sudah nak sembang banyak, aku kongsi sikit gambar masa trip Penang-Perak kitorang. Gambar kat sungai takde tau.

Insya Allah jodoh panjang, sampai sana lagi ๐Ÿ™‚

May Allah bless.

aimanazari

img-20170131-wa0041

Selamat Pengantin Baru, Firdaus & kak Zayana ๐Ÿ™‚

 

img-20170201-wa0046

Dara pingitan pak cik Nazari ๐Ÿ˜›

img-20170131-wa0045

Istana Kuning, KK

 

img-20170201-wa0017

Masjid Ubudiah, KK

img-20170201-wa0005

Acah Goblin kejap ๐Ÿ˜€

main masak masak

Assalamualaikum

Sepanjang cuti semester nih aktiviti aku banyak di rumah. Jarang-jarang keluar melainkan pergi teman mama amik kakak kat sekolah, pergi melawat/amik ejie dengan adik kat tempat belajar mereka.

Rutin aku sama je.

Setel sikit-sikit kerja rumah. Lepas tu masuk dapur. Malas macamana pun masuk dapur. Wajib! Mama kata, belajar masak bukan sebab kau nak kahwin atau apa. Cukup lepas tahu masak untuk diri sendiri pun okey.

Maka, mula laa pengajian aku belajar masak dari mama. Dari sekecik-kecik benda -cara potong,bersihkan bahan- sehingga ke tumis main masak sampai lauk tu ada rupa, bau dan rasanya. Jangan ingat hari-hari aku kat dapur, semua benda aku terer. Mimpi ah

Aku masih tahap merangkak lagi weh. Padahal lauk tu aku dah cuba masak haritu, minggu depannya aku dah lupa resepi dengan sukatan bahan. Haihhh macam mana laa mama boleh ingat benda tu semua. Banyak pulak tu.

Mama setiap hari encourage aku, katanya ‘Practice makes perfect’. Hahaha. Macam tau-tau je aku nih payah nak hadam segala benda tu. Serius. Masak nih perlukan ketekunan dan kesabaran yag tinggi. Tak sabar, tak rajin, tak jadi bhai lauk tu.

Aku pulak memang jenis banyak tanya. Hahaha mama kata payah nak ajar budak u nih. Heh. Bukan apa, karang memandai jadi lain pulak.

Provokasi yang memenatkan. ๐Ÿ˜ฆ

Masalah pada rasa laa apa laa. Garam tak cukup, masin sangat, pedas gila. Aigooo kadang down rasa sampai malas nak cuba lagi.

Masak nih penat weh. Macam leceh bila nak kena sediakan bahan-bahan. Sukatan nak kena betul. Pastu nak balance rasa dia lagi. Pastu nak kemas lagi, pada aku setakat sorang boleh je makan luar. Simple.

Satu je aku fikir, aku belajar masak nih untuk mudahkan aku kemudian hari. Kot teringin daging sate ke ayam rendang ke nasi goreng kampung versi mama ke, sebab tu aku kena menuntut ilmu dapur dari mama. Kot dah merantau ke nanti, senang sikit kalau teringin nak makan masakan mama. Sebab aku tahu resepinya hee

Untuk mama,

Kakyang tak sabar nak tunggu bila masanya boleh jadi pro masak macam mama.

Cepat laa akuย pandai masak, terer masak! tahap master chef kalau boleh.Hiks ๐Ÿ˜‰